linspaj.

Jag gjorde ju som nämnt en linspaj häromdagen (det här med veggie går över förväntan) och den blev till och med riktigt lyckad! Använde mig utav ett recept från denna blogg som jag för övrigt tycker har väldigt mycket bra veggierecept för den som är ute efter det. Men  nu till hur jag gjorde!
 
 
 
Det här behöver du till själva fyllningen:

3 dl röda eller gröna linser

4 dl vatten

500 g krossade tomater

2-3 vitlöksklyftor

1 gullök

2 msk tomatpuré

salt

peppar

spiskummin 

torkad basilika 

paprikakrydda

någon typ av ost som garnering (jag tog parmesan men feta funkar tydligen också bra)

 

Börja med att hacka vitlöken och löken, fräs sedan allt i en stekpannan. Därefter häller du ner de krossade tomaterna och blandar om. Efter det är det bara att skölja linserna och sedan ha ner dem i tomatblandingen. Tillsätt 4 dl vatten och två msk tomatpuré och börja krydda. Låt sedan allt stå och koka på låg värme i ca 20 min ( alltsåtills att vatten försvinner och linserna är klara). 

När fyllningen kokar kan man passa på och göra pajskalet.

 

 

 

Till skalet behöver du:

3 dl mjöl av valfri sort (jag tog rågmjöl)

125 gram smör

2-3 msk vatten (beroende på hur kladdig eller inte kladdig degen blir).  

 

Knåda ihop till en deg och tryck ut den pajformen och picka hål på botten med en gaffel. Förgrädda sedan skalet i ca 5 min på 200 grader i ugnen. När det är klart är det dags att ha i fyllningen och strö på osten som garnering på pajen. Ha sedan inne allting i ugnen i 15 minuter på 200 graders värme. Sedan är det klart att ätas!

 


Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-09-18 @ 13:55:48
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0